Česká grafická moderna
EMIL FILLA, FRANTIŠEK GROSS, FRANTIŠEK KOBLIHA
EMIL FILLA
1882 - 1953
Narodil se v Chropyni, zemřel 7. října 1953 v Praze. Od roku 1903 studoval Akademii výtvarných umění. Školu však opustil po třech letech kvůli konvenčním metodám a náplní výuky a spolu s několika svými spolužáky se rozhodl sám hledat novou cestu. Od roku 1908 člen Osmy, 1909-11 spolku výtvarných umělců Mánes, 1911-14 Skupiny výtvarných umělců, redaktor Volných směrů. Vůdčí osobnost meziválečné generace. Od roku 1910 byl ovlivněn P. Picassem a G. Braquem, stal se celoživotním vyznavačem kubistické estetiky. První figurální kubistické obrazy (Podzim, Salome) budoval z ploch a objemů, dospěl až k fasetování tvarů. Ve 20. a 30. letech se zajímal o haptické a koloristické působení malby a o plasticko-lineární rytmus obrazu. Od 30. let se vrátil k figurální malbě a směřoval k velkým obrazovým kompozicím. Po roce 1947 se vrátil k zátiší a vytvořil soubor krajin z Českého středohoří. Věnoval se souběžně grafice (cyklus Hérakles) a teoretické práci (Problém renesance a drobná plastika, O výtvarném umění, Myšlenky).
EMIL FILLA
Zápas koní
suchá jehla, 1935, opus 115
23 x 16,8 cm
EMIL FILLA
Zátiší s rakem, lahví rumu, hroznem a dýmkou
suchá jehla s akvatintou, 1932, opus 41
30 x 36 cm
EMIL FILLA
Draci války zvedají teutónský meč
lept s akvatintou, 1945, opus 143
19,5 x 15,3 cm
FRANTIŠEK GROSS
1909 - 1985
Malíř a grafik František Gross se narodil v Nové Pace. Tam také dosáhl základního vzdělání a v roce 1927 maturoval na gymnáziu. Po absolvování Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze pod vedením profesora Františka Kysely poprvé vystavoval v roce 1931 v Nové Pace.
V roce 1941 se Gross stal členem Umělecké besedy v Praze. Do roku 1948 byl členem Skupiny 42.
FRANTIŠEK GROSS
Hlava válečníka
litografie, 1985
40 x 30 cm
FRANTIŠEK GROSS
Strojky V
litografie, 1980
28 x 20 cm
FRANTIŠEK GROSS
Strojky VI
litografie, 1980
28 x 20 cm
FRANTIŠEK GROSS
Strojky VII
litografie, 1980
28 x 20 cm
FRANTIŠEK KOBLIHA
1877 - 1962
Narozen v Praze, zemřel ve stejném městě v roce 1962. Inspirován dílem Karla Hlaváčka, Odilona Redona a anglických prerafaelitů začal po studiu na UMPRUM a AVU pracovat v technice dřevorytu. Měl nejraději poetické a literární náměty a svým dílem pozdního symbolismu došel až na práh artificialismu a surrealismu. Vedle J. Zrzavého, J. Konůpka a J. Váchala patří k nejvýznamnějším představitelům druhé generace českých symbolistů. Měl vlastní nezaměnitelný styl, typický snovými, melancholickými vizemi.
František Kobliha
Dívka a dravec
dřevoryt, 1911
9,5 x 14 cm
František Kobliha
Milenci
dřevoryt, 1910
31 x 24 cm
František Kobliha
Dívka v květinách
dřevoryt, 1915
12,5 x 8,5 cm
František Kobliha
Venezia
dřevoryt, 1912
15,5 x 12 cm
František Kobliha
U poslední večeře
dřevoryt, 1928
16 x 11 cm
František Kobliha
Zjevení
dřevoryt, 1946
15 x 11 cm