Světová avantgarda VIIIGrafika
III Paul Klee Gustav Klimt Alfred Manessier André Marchand Henri Matisse
Paul Klee
V díle Paula Kleea se protíná celá řada modernistických uměleckých proudů dvacátého století. Německý expresionismus, kubistická abstrakce, konstruktivismus Bauhausu i surrealismus. Přesto k žádné škole nikdy nepatřil.
Maloval obrazy pointilistickou technikou, barevnými skvrnami, písmeny, používal symboly i hieroglyfy. Pro Kleea bylo typické neustálé experimentování s malířskými technikami i materiály, na něž maloval. Za život vytvořil přes 3500 kreseb a každým rokem zhruba dvě stě maleb.
Paul Klee byl jedním z nejvzdělanějších malířů své doby. Intelektuál, který se zamýšlel nad svými obrazy i malířstvím jako takovým. Poslední léta, těžce nemocný, tvořil každoročně stovky obrazů. Přesto každý z nich, pokud se objeví v aukční síni, dosahuje ceny v milionech dolarů.
Paul Klee
Zimní slunce
litografie / lithograph
23 x 35,5 cm, 1938
rámováno / framed
Paul Klee
Horní tóny
litografie / lithograph
26 x 36 cm, 1928 / 1946
rámováno / framed
Gustav Klimt
Rakouský umělec Gustav Klimt patří k nejvýznamnějším malířům evropské secese. Měl významné postavení v umění monarchie a byl oblíbeným portrétistou vídeňské společnosti. Vytvořil svůj osobitý styl, v němž malířskými prostředky zaznamenal jedinečnost ovzduší Vídně na přelomu 19. a 20. století. Patří mu klíčové postavení v dějinách světového umění.
Klimtův obraz Portrét Adele Bloch-Bauer I, zvaný Zlatá Adéla zakoupil v roce 2006 Ronald Lauder za 135 milionů amerických dolarů (asi tři miliardy Kč), čímž se stal nejdražším do té doby prodaným obrazem.
Soubor vystavených litografií vznikl podle kreseb, které Gustav Klimt vytvořil začátkem dvacátého století. Původně sloužily jako studie pro jeho plátna a umělec na nich zachycoval nejenom své modelky, ale i osobnosti především dámské vídeňské společnosti. Po autorově smrti připravil umělcův přítel a znalec jeho díla profesor Gustav Glück, ředitel Umělecko-historického muzea, soubor, který v roce 1922 vydal jako konvolut několika desítek do techniky litografie zmenšených převedených kreseb. Galerie ART z tohoto vzácného souboru představuje třicítku z nich.
Gustav Klimt
Stojící dáma v plášti
litografie / lithograph
17 x 10 cm, 1896/1922
rámováno / framed
Gustav Klimt
Amalie Zuckerkandl
litografie / lithograph
17 x 11,5 cm, 1917-18/1922
rámováno / framed
Alfred Manessier
Alfred Manessier (5. prosince 1911 v Saint-Ouen v Somme) je francouzský nefigurativní malíř, považován za jedNOHO z mistrů Pařížské nové školy.
Zpočátky byl velmi ovlivněn Rembrandtem, při svých častých návštěvách Louvre trávil dlouhé hodiny kopírováním starých mistrů.
V padesátýcch letech pracoval na vitrážích, mimo Francii je realizoval i v Dominikánské republice. V roce 1956, v době maďarského povstání, namaloval množství obrazů s protiválečnými tématy.
Zabýval se mnoha výtvarnými technikami, proslavené jsou jeho obří litografie.
Dne 28. července 1993, utrpěl autonehodu v Loiret, zemřel 1. srpna 1993.
Alfred Manessier
Kompozice
litografie / lithograph
25 x 18 cm, 1964
rámováno / framed
André Marchand
André Marchand se narodil v Aix-en-Provence v roce 1907.
Maloval od čtrnácti, v roce 1926 po rozkolu s otvem odešel do Paříže. Na uměleckou školu neměl peníze, pracoval jako stavební dělník a svoje výtvarné vzdělání získával svými neúnavními návštěvami v Louvre. V reoce 1932 poprvé vystavoval na Salónu nezávislých. Koncem třicátých let cestoval, navštívil Afriky, maloval u Středozemního moře. v roce 1939 je mobilizován, těsně unikl smrti při náletu německých bombardérů.
v roce 1944 mu Aimé Maeght nabídl ateliér ve městě Vence, objednal u něj padesát litografií a nabídl mu, aby jako první umělec otevřel jeho novou galerii v ulici Teheran.
Maluje v Toskánsku, na francouzském venkově odmítá se stát profesorem Akademie a stále víc se uzavírá při své tvorbě do samoty.
Zemřel 29. prosince 1997.
André Marchand
Červené slunce
litografie / lithograph
23 x 19 cm, 1965
rámováno / framed
Henri Matisse
Francouzský malíř, grafik a sochař, hlavní představitel fauvismu. V raném období ovlivněn zejm. P. Cézannem (Model v ateliéru, Carmelina) a neoimpresionismem (Přepych, klid a rozkoš), v období fauvismu (od roku 1904) vytvářel jasnými barevnými skvrnami a jejich rytmem tvar i prostor, později začal více uplatňovat vedle barvy i linii.
Mistr barev a malířské zkratky. Ve figurálních kompozicích, podobiznách, zátiších a interiérech sledoval zejm. dekorativní účinek v rytmu kresebné arabesky. Autor obrazů, nástěnných maleb, koláží, návrhů na gobelíny, scénografií (zejm. pro Ďagilevův Ruský balet) a ilustrací (poezie S. Mallarméa, Ch. Baudelaira a dalších). Od roku 1943 tvořil mj. série „papiers découpés“ – obrazů skládaných z barevných lepených papírů (Lierre en fleur, Kreolská tanečnice, Nu Bleu) ...
Henri Matisse
Bílá řasa na fialovém pozadí
litografie / lithograph
37 x 24,5 cm, 1953/1960
rámováno / framed
Henri Matisse
Modrý akt I
litografie / lithograph
35,5 x 26 cm, 1952
rámováno / framed
Henri Matisse
Plody
Plody
litografie / lithograph
15,5 x 10 cm, 1964
rámováno / framed